August August, August van de Tsjechische schrijver Pavel Kohout is een circusstuk, een blijspel, een sprookje - maar een verdacht sprookje en een bij nader inzien nogal grimmig blijspel. August, de domme clown, is vervuld van de droom om het paardennummer met de acht witte Lippizaners te doen; maar daarvoor zal hij directeur moeten worden. Hij krijgt drie onmogelijke opdrachten te vervullen. Kohout verweeft het verhaal van de droom van August - later de drie Augusten - met het optreden van het 'echte' circus, zodat de opdrachten samenvallen met de grappen tussen de nummers, die van de circusclown worden verwacht.
August, die niet weet hoe je een meisje moet kussen en voor het maken van een kind op zoek gaat naar een ooievaar, voldoet op wonderbaarlijke manier aan alle voorwaarden: hij krijgt een naamkaartje, een vrouw, een schoonvader die in de lucht oplost als dat wordt gevraagd, een kind dat al meteen zo groot is dat het meedoet in de act, en als hij het circus moet kopen weet hij het hele publiek te winnen voor zijn oorvegenloterij. De Stalmeester werkt zoveel mogelijk tegen, maar de Directeur is hem in alles terwille, omdat August 's nummer een succes is en omdat hij nog wat achter de hand heeft...
Juryverslag
STUK
BOK Toneel stond voor een bijzonder zware opgave. Wie bij een vorig beurtoptreden de hoogste kwotering bekwam, krijgt gegarandeerd een jury over de vloer die hoge verwachtingen koestert en dus hoge eisen stelt. Bovendien kozen de programmaverantwoordelijken voor een ongemeen moeilijk drama en opteerde de regisseur voor een spectaculaire aanpak met een onvoorstelbaar grote bezetting. Maar ondanks al deze valkuilen heeft de vereniging zich op een schitterende manier door deze opgave gewerkt. Daarbij werden kosten noch moeite gespaard om een productie te maken die op alle gebied "af" mag genoemd worden
Dat het drama past in de doelstellingen van de groep blijkt overduidelijk uit het feit dat jong en oud bij de productie betrokken werd en zich ook betrokken voelde. Bovendien zorgde een dankbaar publiek voor gepaste reacties, de hele voorstelling lang.
REGIE
De regisseur heeft in niet geringe mate bijgedragen tot het succes van deze voorstelling. Hij heeft de inhoud van het drama niet alleen ten volle begrepen, maar die ook duidelijk kunnen maken aan alle medewerkers, zodat het geheel, ondanks de grote bezetting, op een homogeen hoog peil aanbelandde. De keuze van een tent werkt de sfeer van dit circusstuk natuurlijk enorm in de hand. Toch dient gezegd dat de regisseur, in dat niet zo eenvoudige speldispositief, een uitstekende bewegingsregie heeft uitgewerkt. Bovendien heeft hij het stuk met zijn onuitputtelijke fantasie verrijkt, afgestoft en opgesmukt. Hij besteedde ook de nodige zorg aan de acteursbegeleiding en aan de karakterontleding. Alleen, vraagt de jury zich af waarom hij de directeur door een (overigens uitstekend presterende) vrouw liet spelen?
VERTOLKING
Uiteraard hebben ook alle vertolkers hun onmisbaar steentje bijgedragen. In Bunsbeek loopt heel wat uitstekend acteertalent rond. De acteurs en actrices doen ook inspanningen om een verzorgde dictie te hanteren. De perfecte tekstkennis draagt er toe bij dat die tekst ook optimaal kan gespeeld worden. De gestiek van de meeste vertolkers is goed tot uitstekend. Ook hebben de "sprekende rollen" voelbaar meegewerkt om een "eigen personage" in de piste te zetten. De beleving ten slotte is goed tot uitstekend, waarbij de grote bezetting uiteraard weer als verklaring geldt.
TECHNIEK
De technische ploeg verdient hier alleszins een extra pluim. Ze is er met alleen in geslaagd een danstent om te toveren tot een echt circus, bovendien heeft ze de hoge technische eisen van de regisseur optimaal ingewilligd. Wat decor en rekwisieten betreft is deze voorstelling quasi volmaakt. Ook het licht in deze moeilijk te belichten ruimte is perfect. Nochtans is de regisseur ook op dat gebied niet weinig veeleisend geweest. Bij het geluid noteert de jury een extra pluim voor het live orkest, dat zich niet beperkte tot muzikale begeleiding, maar ook daadwerkelijk meespeelde. Bij het geluid vraagt de jury zich af waarom niet alles versterkt werd ? Sommige zinnetjes waren niet altijd verstaanbaar zonder geluidsversterking. Kostumering en grime stonden op een evenwaardig hoog niveau.
BOK Toneel is er dus in geslaagd, met een moeilijk drama in een ongewone speelruimte, het peil van het vorig tomooi-optreden te evenaren en jury en publiek te verrassen met een product, dat tot in de kleinste details is afgewerkt. De jury is dan ook bijzonder opgetogen hier opnieuw een uitmuntendheid te kunnen toekennen.