Net als haar tijdsgenoten Wannes Vanderstukken en Jappe Claes, ruilde Riet na verloop van tijd de beslotenheid van de kleine provinciestad voor het onbekende van de grootstad Brussel. Via haar studies aan het Koninklijk Conservatorium, waar ze een eerste prijs "Gesproken woord" haalde, kwam ze in het theater terecht. Van bij de start maakte ze de keuze om freelance te gaan, zodat elke nieuwe productie, elk nieuw project de kans gaf om in een totaal nieuwe omgeving en met totaal nieuwe mensen te werken. Ondertussen gaf ze ook al les aan de academies van Wemmel en Vilvoorde.
Na zo'n tien jaar rondzwalpen in het theaterlandschap, staken de verruimingskriebels opnieuw de kop op. Riet kreeg de kans om voor een productiehuis een kinderserie te producen. Hoewel ze op dat ogenblik nog niet precies wist welke lading het woord "producen" dekte, ging ze gretig op het aanbod in. Sedertdien staan "De Bubbles", "Captaties van blijspelen". "Kortspeelfimfestivar, driemaal de "Gaston Berghmansshow" en vijfmaal "Lili&Marleen" op haar lijst van geproduceerde programma's.
Naast haar professionele bezigheden startte zij in 1987, samen met haar echtgenoot, acteur Jos van Geel, het werktheater "Borrequito" op. Dit gezelschap heeft zijn thuishaven in het Cultureel Centrum De Borre te Bierbeek. Cursus geven, regies bij amateurgezelschappen te lande, happenings organiseren, zelfs een tijdlang politiek engagement - noem het en Riet zorgt er wel voor dat er een avondvullend gesprek ontstaat. En als je bij dat alles zou denken: "Aha, een workaholic dus, antwoordt ze prompt: "Bijlange niet, het doel in mijn leven is, mij amuseren op deze wereld met de talenten die ik gekregen heb en me inzetten voor diegenen waarvan ik hou."